Mine sider

lørdag 5. juni 2010

Cookies!

Etter en lang periode på reisefot fikk jeg endelig tid til å bake igjen. Jeg har i det siste surfet endel på nettet etter nye kaker å bake og ble helt fasinert av amerikanske cookies. Biscuiteers har noen absolutt fantastiske. Ta en titt her. Fant en oppskrift på nettet og og måtte selvagt prøve den. Jeg ble ganske fornøyd med resultatet og kommer absolutt til å bake dette igjen. Smaken og konsistensen kan minne om noe mellom sandkaker og serinakaker.

Suger Cookies


Ingredienser:

340 g romtemperert smør

400 g sukker

4 egg

5 ml vanilje ekstrakt

625 g hvetemel

1 1/2 ts bake pulver

1 ts salt



Slik gjør du:


1. Pisk smør og sukker til en jevn masse. Pisk deretter eggene og vanilje ekstrakten inn. Rør in mel, bakepulver og salt.

Dekk til deigen og putt den i kjøleskapet i minst en time. Man kan godt la den stå over natten.




2. Slå ovnen på 200 grader. Kjevle ut deigen til ca 1–1.5 cm. Husk å ha godt med mel på underlaget. Bruk pepperkakeformer til kutte ut deigen med og plasser kakene på et bakepapir (eller silikon underlag om du har det) med ca. 2 cm imellom hver kake.





3. Stek i 6–8 minutter i en oppvarmet ovn. La de kjøle seg ned ordentlig før du pynter de.


Noen eksempler på pynting.

Her har jeg brukt royal icing under med kakestrøssel oppå.


Disse kjeksene er blitt dekket med mørk sjokolade og dernest tegnet med hvit sjokolade oppå.
Jeg synes Mumi og Lille My ble ganske så fine selvom det var første gangen jeg har gjort dette.
Hva synes du?

Caroline

4 kommentarer:

  1. Mmmm... cookies! Kjempefine! Som eks-amerikaner veit eg å sette pris på cookies av alle slag :-)

    SvarSlett
  2. Det skjønner jeg. Cookies er godt. Er ikke helt overbevist av royal icing enda, men de med sjokolade var topp!

    SvarSlett
  3. Åh nå ble jeg inspirert til kjeksbaking...
    Og matblogging, som jeg skjønner er blitt i vinden. Najs. Hvor begynner man?

    SvarSlett
  4. Så fint at du ble inspirert Malina. jeg begynte å ta bilder av bakverkene mine og tenkte at kanskje jeg skulle dele de med de som var intressert. Det var slik jeg begynte å blogge. Send meg en link til bloggen din om du bestemmer å blogge om dine mateskapader!

    SvarSlett