Mine sider

onsdag 6. oktober 2010

Verdens beste kanelsnurrer!


 
De ble utrolig saftige og deigete. Jeg får vann i munnen ved å bare se på bildene.



 
Voila!


Jeg fant denne oppskriften via Bakerella hos den amerikanske matbloggen The Pioneer Woman Cooks. Ree heter hun og påsto at dette var den beste oppskriften på kanelsnurrer. Jeg tok oppfordringen og lage dem selv. Og gjett om hun hadde rett! De er så gode at du ikke kan tenke deg det engang. Jeg lagde dem uten sausen som hun bruker for jeg synes de ble en stor nok kaloribombe som de er. Og det kan jeg love deg en kaloribombe er de, men det er sååååå verdt det!

Jeg har aldri bakt noe som helst av gjærbakst, så jeg vet ikke om dette er en vanskelig oppskrift eller ikke. Her har du den iallefall, så kan du avgjøre selv.


Dette trenger du til deigen:
1l Helmelk
2,5 dl matolje
2,5 dl sukker
2 pk tørrgjær
22,5 dl mel (ca.1,3 kg)
1 toppet ts bakepulver
1 snau ts natron
1 toppet ts salt

Dette gjør du:
Bland helmelken, oljen og sukkeret i en stor kasserolle. Jeg gjorde tabben ved å bruke en for liten kasserolle, så jeg oppforderer deg til å ta en superstor en om du skal bruke oppskriften.

Deretter setter du det på kokeplaten og lar blandingen varmes opp til det nesten koker. Når kokepunktet nesten er nådd skrur du av platen og lar den kjøle seg ned i 45 min.

Når blandingen fortsatt er lunken tilsetter du tørrgjæret og lar det godgjøre seg noen minutter slik at gjæret får reagert med varmen.

Så tilsetter du 20 dl (ca.1,2 kg) av melet og blander det godt sammen med vesken.

Du kan se allerede her at jeg har brukt en altfor liten kasserolle. Gjærdeiger hever seg jo alltid mye. Men man jo lærer så lenge man lever!

Sett deigen under et hånkle. Gjerne oppå ovnen. La den stå der i omtrent en time.

Nå skal de siste 2,5 dl av melet tilsettes sammen med bakepulver, natron og saltet. Jeg har prøvd å vise dere hva jeg mener med en toppet og en snau t-skje på bildene: 1. En toppet t-skje med bakepulver. 2. En snau (altså litt under en full ts) t-skje natron. 3. En toppet t-skje med salt.

Når dette er blandet sammen kan du dekke til kasserollen og sette deigen i kjøleskapet til du skal lage snurrene. Faktisk opptil 2 døgn kan deigen stå. Om du gjør dette kan det hende at deigen vil heve seg mer, så da må du sjekke med gjevne mellomrom og dytte ned deigen om nødvendig. Eller du kan sette i gang å lage dem med en gang.

Når de siste ingrediensene er knadd godt inn i deigen så strør du endel mel på kjøkkenbenken og deler deigen i to.


Før du gjør noe mer så må du ta frem:
3-4 dl smeltet smør
4 dl sukker
Kanel
(Dette var nok til hele deigen)

Så kjevler du ut deigen til en stor rektangel.

Så heller du rikelig på med smeltet smør. Ikke hold tilbake, det er nemlig dette som er hemligheten til at de er så gode.

Strø på sukkeret.

Strø på masse kanel. Ikke vær gniten, det er godt med masse smak.

Dermed må det rulles! Siden smøret er så flytende kan det være lurt å rulle den 3/4 deler, stoppe og så ta den siste 1/4 opp og feste den på toppen av "rullen". Jeg har prøvd å vise dette på bildene over.


Så smører du flere ildfasteformer. Denne oppskriften er stor at jeg brukte tre ildfasteformer og et muffinsbrett til hele deigen. Om du ikke har så mange former kan du kjøpe engangs aluminiumsformer. Jeg tror de selger dette på Europris. De er jo geniale å bruke om man vil gi bort noe av herligheten.

Deretter skjærer du opp "rullen" i passelige biter og setter de til heving i 20-30 minutter.

Nå gjenstår det bare å putte de i ovnen på 180 grader i 14-18 minutter og begynne å glede seg.



Nom nom...

Jeg lagde hele deigen fordi jeg hadde tenkt å gi bort endel, men vi endte opp med å spise det meste selv. Så gode var de!


Du kan spise de som de er eller du kan smelte litt sjokolade å helle på. Mmmm.....

Enjoy!

Caroline

22 kommentarer:

  1. mmm.. denne skal eg lage til helga! :)

    SvarSlett
  2. Oj! Nam! Denne skal printes ut. Takk for god forklaring og fine bilder. Det hjelper alltids for bakekløner som meg :)
    Lurt den kan stå litt i kjøleskap.
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  3. Får vann i munnen bare av å se på bildene.
    Denne oppskriften skal garantert testes snart.

    Kari :-)

    SvarSlett
  4. Så fint at bildene er til hjelp og at de viser hvor fantastisk gode og saftige kanelsnurrene var! Det er supert at dere har lyst til å prøve oppskriftene jeg legger ut og at dere legger igjen en kommentar. Da blir jeg glad!

    SvarSlett
  5. Googlet "verdens beste kanelsnurrer", og nå ordner jeg denne oppskriften! Perfekt for å kose seg på en søndagskveld! Håper de blir like gode som det ser ut som du har fått de.:-)

    SvarSlett
  6. Så kjekt av deg å legge igjen en kommentar! Håper de ble like gode som de jeg lagde. Mmmm...skulle ønske det var meg som hadde bakt idag! God søndag.

    SvarSlett
  7. NAM! Eg elsker kanelsnurrer, og dei her såg skikkelig saftige og gode ut! Skal absolutt prøves! :D Kor mange boller blei det sånn ca.?
    Klem :)

    SvarSlett
  8. Heisann Hildegunn!

    Det ganske mange. Jeg klarte å lage ca. 40 stykk store & deilige boller. Det er en ganske stor deig!

    SvarSlett
  9. Laget denne på søndag... mange glade på jobben på mandag.
    Kokte bare melk og sukker. la inn oljen etterpå. Deretter helte jeg det over i bakebollen for kjøling. hoppet over gjæren i vesken først, kjølte ned vesken med litt mel (halvparten) før jeg tok tørrgjæren oppi etter "bare" 30min... hevet som ett uvær!
    Knallgode boller, neste gang halverer jeg sukkeret i svingene. Det ble i overkant søtt :-) (men veeeldig godt !)
    /John

    SvarSlett
  10. Hei John! Jeg halverte sukkeret selv etter første forsøket. Ble søtt nok det. Sant det var kjekt å dele disse gode bollene med andre!

    Åhh....tror jeg må lage disse snart. Mmmm...

    Takk for at du delte endringene dine med meg!

    SvarSlett
  11. De ser helt syke ut, og smør og kanel må jo være to av verdens beste ting. Tusen takk for at du delte denne. Nå må det bakes! Gjærbakst kan være vrange greier, men du ser jo ut til å være en kløpper! Fryyyyd!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er faktisk de beste kanelsnurrene jeg noensinne har smakt. Mye pga smøret og kanelen faktisk. Så saftig og god! Gjærbakst er vanskelig, men jeg lykkes innimellom heldigvis ;)

      Slett
  12. Hei, disse så veldig gode ut - smør er nok et bra triks til å få dem ekstra gode ja :-) Men hvorfor ikke steke dem på stekebrett/langpanne i stedet for i ildfaste former, så får du plass til flere på en gang? Hvis du fikk 40 boller ut av denne deigen, så vil jeg tro det holder med to stekebrett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Der har du et godt poeng Mona ;) Jeg tenkte vel egentlig den gangen at jeg skulle ta med en form til jobb så derfor i mindre former og siden den gang gjør jeg det alltid slik.

      Haha...det er rart hvordan man noen ganger overser den beste og enkleste løsningen. Takk for et veldig godt tips!

      Slett
  13. Wow! Supre bilder og en fantastisk god oppskrift. Disse så rett og slett ut som de faktisk kunne være "verdens beste kanelsnurrer" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og det er de også Superkokken! Takk for bildeskryt :)

      Slett
  14. Kan jeg halvere oppskriften? eller blir ikke den bra?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg prøvd en gang og det ble dessverre ikke bra. Det har noe med gjæren får feil kjemi med sukkeret tror jeg. Men de er fine å fryse ned så det kan kanskje være en mulighet.

      Slett
  15. Endeli fant jeg en oppskrift som jeg bare så kom til å funke, og litt utenom det vanlige! :) De falt i smak her i huset, jeg skal bare ha litt middag, også blir det min tur å smake :) gleder meg!

    SvarSlett
  16. Prøvde denne oppskriften!! Jeg halverte sukkeret, det var ikke noe lurt!! Følg oppskriften!!! Da blir disse helt kjempe!!😊😊

    SvarSlett