Mine sider

søndag 22. januar 2012

Fotokurs hos Synøve Dreyer

Grunnen til at det har vært så lite blogg innlegg den siste uken er at jeg har tatt meg en tur til Oslo.

Jeg har nemlig sammen med 8 andre matbloggere i regi av Ina&Ina fra Matbloggsentralen på fotokurs hos flinke matfotograf Synøve Dreyer. Hun har jobbet i 15 år som matfotograf og kan virkelig sakene sine. Det var så gøy å få lov til å være i hennes flotte studio i Brugata 17 i Oslo.

For en flott dag det var! Det var utrolig kjekt og inspirerende å møte andre som blogger om mat. Og det var veldig kjekt å hilse på de som jeg har snakket med på FB og på bloggene våre. Føler man liksom kjenner hverandre når man snakker mye på nett.

Disse flotte bloggerne var på kurset:
Trines matblogg
Cecilies matblogg
Ingeborgs matblogg
Litt solskinn i hverdagen
Taste of Slow
Restemat
Lises blogg
Fra jord til bord

(Ina og Ina har også flott matblogger: [kjøkkentjeneste] & mat på bordet)

Vi ble delt inn i 5 grupper. Og ble satt på hver stasjon med mat slik at vi kunne bryne oss på forskjellige typer mat. Jeg som ikke blogger om så mye mer enn kaker og søtsaker synes det var veldig spennende å prøve meg på andre typer former av mat.

Jeg og Trine fra Trines matblogg var på gruppe. Vi hadde samme type kamera og kunne lære av hverandre hvilken innstillinger som gjaldt.

Her kommer et knippe bilder som jeg tok gjennom dagen!

Salat

Spinatsuppe

Tamarillo på sølvfat.


Testing av manuell fokus.

Testing av manuell fokus.

No knead bread laget av Ina fra bloggen mat på bordet.

Detaljer av brød.

Behind the scene photos:

Salatskåler som har blitt tatt bilde av og blitt plassert i vinduet.
Trine styler salaten.

Trine i sitt rette element.

Jeg lærte så mye og fikk så mye bra tips til utstyr og enkle lysteknikker. Jeg gleder meg masse til å prøve det hjemme!

Takk for en flott og inspirerende dag!

Klæm Caroline

11 kommentarer:

  1. Så morsomt å lese! Veldig hyggelig å møte dere alle!

    SvarSlett
  2. Misunner deg litt nå altså :D men gleder meg veldig til å se resultatene fremover :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende om det blir noen bedre bilder etterhvert ;) Kjenner at jeg gjerne skulle brukt all min tid til å bake og ta bilder etter dette kurset her ja. Så inspirerende!

      Slett
  3. Så gøy!! hva slags linse bruker du til vanlig? Fikk du tips om noen linser som egner seg best for mat? Ciao!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker et Sigma 17-70mm F2.8-4 linse. Det er en macrolinse Jeg kjøpte denne fordi den var veldig bra for prisen og er veldig allsidig. Men Synøve sa at de aller beste til matfotografering er 100mm macrolinser. Hvilket kamera bruker du Vesle Serena?

      Slett
  4. Bildet av tamarillo på sølvfat likte jeg spesiellt godt!
    Og selvfølgelig bildene av no knead brødet!! :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tamarilloen på sølvfatet er også min favoritt! Og no knead brødet var et flott motiv. ;)

      Slett
  5. Wow! Det ble fine bilder! Så utrolig artig!

    Jeg likte spesielt det litt mer organiske med granateple, virkelig stemningsfullt! Kuuuult!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tora! Liker godt det med granateplene også!

      Slett
  6. hei! Du, jeg leste masterbloggen din! Du lagde spill du, din luring! Kult! Kan man spille det noe sted? :)

    SvarSlett