Mine sider

fredag 20. april 2012

Klassisk sjokoladekake med sjokoladesmørkrem

Det er gøy å utfordre seg selv litt og det er spesielt gøy å utfordre seg når man har sjangsen til å vinne noe. Denne kaken er rett og slett en utfordring fra Matbloggsentralen fordi ukens utfordring er sjokoladekake. En ekte sjokoladekake. Noe dette er. 




Egentlig er dette en langpannekake, men jeg ville se om den også kunne funke som formkake. Noe den gjorde. Den trengte "bare" en time lenger tid inni ovnen. Men resultatet ble en fast og fin kakebunn som kan skjæres slik man ønsker. 


Gjerne stem på denne kaken på Matbloggsentralens utfordring. Denne er nr.72. (Eller stem på nr.15 som også er min kake) Faktisk om du legger igjen en kommentar på utfordringsinnlegget har du sjangsen til å vinne en stavmikser. Ikke så dumt eller?


Til kaken trenger du:
150 g smør/margarin
300 g sukker
1,75 dl melk
2 egg
250 g hvetemel
1 ss vaniljesukker eller essens
2 ts bakepulver
2 ss kakao



Dette gjør du:
Pisk smør og sukker til det blir hvitt.




Pisk inn eggene, ett om gangen. 


Og deretter melk vekselsvis med alt det tørre.




På dette tidspunktet står sønnen min rundt fotene mine og sier "Kake? Mmmmm..." Dermed måtte han bare få smake litt på deigen.



Hell røren i bakepapirkledt liten springform.



Jeg visste at kaken ville gå over kanten og brukte derfor bakepapir i høyden for at hele formen skulle heve oppover og ikke utover kanten. Men du trenger ikke så høye kanter som jeg har laget her :)


Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 90 minutter.
Avkjøl kaken noen minutter i formen før du tar den ut og setter den over på en rist.


Til smørkremen trenger du:
250 gr usaltet smør
1 pk melis
3 ss fløte (krem eller mat)
200 gr smeltet sjokolade.


Dette gjør du:
La smøret være ute på kjøkkenbenken i en liten time før du pisker det så hvitt og luftig du kan med kjøkkenmaskinen din.
Pisk deretter inn halvparten av melisen litt og litt.






Så skal fløten piskes inn på lav hastighet.


Deretter skal den smeltede sjokoladen oppi. Her bør sjokoladen være lunken så smøret ikke smelter.


Hell i sjokoladen vekselsvis med melis til all sjokoladen er brukt og du har en god krem i bollen din. Den skal være luftig og litt stiv.


Skjær deretter den avkjølte kaken i 4 deler og fordel noen av kremen imellom hvert lag. 

Her kan du legge til frukt eller bær om du ønsker. 
Så skal noe av kremen fordeles over kaken så hele kaken er dekt.


Resten kan du ha i en sprøytepose med en tipp på. Jeg brukte tipp nr. 126.




Pynt med strøssel og annen pynt om du ønsker.





Inviter deretter gode venner eller familie til kakeslaberas!


Klæm Caroline

14 kommentarer:

  1. Den ble kjempefin! Stemte på deg jeg, vet du ;) Elsker det fargerike strøet! Åh, sånn sjokoladekrem kan jeg spise med skje... sukk... Det er bare så utrolig godt. Den påfuglen er forresten skikkelig prima! Fargene var jo nydelig matchet med kakestrø!

    Å nei, jeg har ikke sjokoladekake her :( Men neste helg, DA... Da skal jeg bake masse masse sjokoladekake!!1

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk Tora! Ble ganske så fornøyd med pynten. Og påfuglen har ligget lenge i skapet å ventet på den riktige tidspunktet til å slå ut fjærene :)

      Og kaken ble skikkelig god! Håper du får sjokoladekakebehovet ditt dekket neste helg!

      Slett
  2. Denne kaken ser ut som en eneste stor fest! Utrolig flott, liker måten du har pyntet på :)

    SvarSlett
  3. Super oppskrift! Lagde kaken i går, og den ble veldig god! Har skrevet om den på min blogg, og linket til deg! :)

    Ønsker deg en fortsatt god helg!
    -Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Mari!
      Så kjekt at du har laget den og linket tilbake hit.
      Ha en super helg videre du oxo!
      Klæm

      Slett
  4. Du er et geni!! Jeg har selv strevd med kake som går over kanten og voila! Du klinker til med bakepapir høyere en bakeformen - genialt :) Takk for flott blogg og inspirasjon

    //Gaby

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte det samme da jeg så dette trikset på en annen blogg for lenge siden. (Så lenge siden at jeg har glemt hvor det var.) Og jeg er enig med deg. Det er genialt! Ha en fin helg og god baking!
      Klæm

      Slett
  5. Nydelig kake, ble fristet til å prøve å lage selv :) Hvor stor springform brukte du? Jeg brukte 24 og min ble ca halvparten så høy... Smørkremen smakte litt mye melis, men kan det ha noe med at jeg brukte melkesjokolade kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Så fint du likte kaken min. Jeg brukte en 20 cm springform til denne. Jeg ser at jeg ikke har skrevet dette inn i oppskriften min. Beklager dette. Skal rette på det nå. Om du synes smørkremen smaker for mye melis kan du bruke mindre melis og mer smeltet sjokolade. Prøv deg gjerne frem!

      Slett
  6. Yummi..
    Nesten så jeg kjenner lukten og smaken av kaka og smørkremen, yummi ..
    Skal prøve meg på denne en dag, så dødsdigg ut <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det sharmy! Og takk for at du la igjen en kommentar! det blir jeg så glad av :) Gjerne gi meg en tilbakemelding når du har laget den.

      Slett
  7. Kjempegod kake :-) Denne skal jeg lage igjen.

    SvarSlett
  8. Digg kake! Men skal den virkelig stå i 1 og en halv time? 90 minutter høres mye ut i mine ører. Men får vel dømme litt ut fra utseende også. ^-^ Gleder meg til kake nå! Tusen takk! :D

    SvarSlett