Mine sider

mandag 16. juli 2012

Sommerterter

På bursdagen min laget jeg blant annet disse søte minitertene som er perfekte til en sommerfeiring. De er herlig små og dekadente.  Jeg brukte formene so man vanligvis bruker til sandkaker. De ser ut som små cupcakeformer i metall.


Dette trenger du:

1 porsjon tertedeig
1,3 dl kremfløte
2,5 dl vaniljekrem
24 friske jordbær (eller annen frukt/bær)

4ss raspet sjokolade


Tertedeigen:
Gir nok deig til en stor pai, 8 små terter eller 24 miniterter

 
5dl hvetemel
200 gr kaldt usaltet smør, skåret i biter
1 stort egg, lett pisket
2 ss sukker
1 ss kald kremfløte
2 ts frisk sitron juice
1 ts salt


Bland mel, smør, egg, sukker, fløte, sitronsaft og salt i en food prosessor og pulser inntil deigen begynner å klumpe seg sammen. (Jeg brukte KitchenAid'n min siden jeg ikke har en food prosessor, funket fint!) Samle det inn en ball, pakk i plastfolie, og avkjøl i en halv time før du kjevler den ut.


Ha terteformene klare. Fordel deigen ut i formene og dytt deigen ned i formene med fingrene. Arbeid raskt. Kjøl formene i kjøleskapet i 15 minutter mens ovnen varmes til 200 °C.
Bruk paivekter når du steker. Du kan bruke bønner eller ris om du ikke har keramiske kuler. Jeg brukte sistnevnte. Ha et lag bakepapir mellom bunnene og paivektene. Stek bunnene i 20 minutter (om du lager miniterter eller 25 min om du lager småterter) eller til bunnene løsner fra formene og de ​​har en gylden farge. Avkjøl dem på en rist. Mens bunnene kjøler seg pisker du fløten i en mellomstor bolle til den har myke topperderetter rører du inn vaniljekremen til kremen er god og jevnTopp hver terte med kremen og pynt med et jordbær. Jeg brukte 2 dessertskjeer (ca. 20 ml) Topp med bær og server. Jeg drysset også litt raspet sjokolade på toppen. De kan godt lages tidligere på dagen også. 


Du kan helt fint lage tertebunnene flere dager i forveien, men ikke ha krem i dem før noen timer før de skal spises. Bunnene kan lett bli myke av kremen etter en stund.


Oppskriften til tertedeigen er opprinnelig fra bloggen The Dogs Breakfast.


Håper dere alle har en fin ferie!
Klæm Caroline

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar