Mine sider

onsdag 26. oktober 2011

Sjokolademarengs 6/500

Neida, jeg har ikke glemt utfordringen min om å bake alle 500 oppskrifter fra Phillippa Vanstone sin bok: 500 kjeks og småkaker. Det kan bare virke sånn. Jeg har hatt så mye annet jeg vil bake. Men når jeg har mindre tid og har lyst på noe godt går jeg nesten alltid til denne boken. Mange av de andre oppskriftene jeg allerede har delt med dere en nå mine favoritter. Jeg kan nevne blant annet appelsinkjeks med hvit sjokolade. Og nå må jeg nok legge disse sjokolademarengsene på favorittlisten også. De tok bare en halvtime fra start til ferdig produkt. Det beste er også at de er glutenfrie. Og om du velger melkefri sjokolade er den også melkefri.

Dette trenger du:

150 gr  mørk sjokolade
2 eggehviter
50 gr sukker
1/8 ts kremortartari
100 gr hvite sjokoladepletter
1/2 vaniljeessens

Dette gjør du:

Forvarm stekeovnen til 175 grader.

Start med å sette sjokoladen til smelting i en glassbolle over oppvarmet vann. Det tar kortere tid om du hakker sjokoladen opp endel i forkant.

Pisk deretter eggehvitene sammen med kremortartarien slik at det danner seg små myke topper.



Kremortartari (kalles også vinstein) hjelper eggehvitene med å være mer stabile. Du finner det på apoteket til rundt 130,- pr boks. Man bruker litt og litt om gangen så en boks holder lenge.

Tilsett en tredel av sukkeret, pisk videre i 1 minutt og tilsett ytterligere en tredel av sukkeret. Pisk videre til eggehvitene er stive også folder du inn resten av sukkeret.



Fold deretter inn vaniljeessensen og den smeltede (og avkjølte) sjokoladen inn i eggehviteblandingen.

Fold inn den hvite sjokoladen tilslutt.

Om du ikke vil ha hvit sjokolade kan du gjerne bruke nøtter eller la være.

Slipp jevne teskjeer av røren ned på et bakepapirkledd stekebrett med ca. 4 cm mellomrom.
Stel marengsene i ovnen i 10-12 minutter til de begynner å sprekke og kjennes faste å ta på. Legg bakepapirene med marengsen over på en rist og la de avkjøles.

Oppbevares i en luftett boks i opptil tre dager.


Nyt den sammen med en du liker godt eller en god kopp kaffe!

Klæm
Caroline

4 kommentarer:

  1. Ooh nam! Så hårreisende dekadent! Ser fantastisk ut!

    Jeg ikke om du allerede leser denne, men jeg elsker den: http://www.deliciousdays.com

    SvarSlett
  2. Åh, kanskje jeg endelig kan få brukt den boksen med "cream of tartar" jeg har fra USA. Jeg har ikke visst hva jeg kunne bruke den til hihi :)

    SvarSlett
  3. Den linken var fin Tora, Takk!! Skal så absolutt følge den. Skal legge den og din blogg til på høyre side her. Kan ikke skjønne at jeg har glemt å legge Lakrisbloggen der altså! ;)

    Eller du kan sende den til meg Marit! Jeg kan ihvertfall få bruk for den boksen. ;) Jeg vet at du kan bruke den i cupcakeoppskrifter som er eggehvitebasert også for å få gjevnere resultat. Men prøv disse marengsene. Utrolig gode!

    SvarSlett
  4. Åå Caroline! Så fantastisk, tusen takk! Jeg skal gjengjelde tjenesten!

    Og ja, Delicious Days er skikkelig koselig altså. Jeg har stjålet noen av dine linker på siden her, såå mye fint, så jeg følte jeg måtte gi noe tilbake.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett