Mine sider

søndag 4. mars 2012

Browniecupcake med karamelltopping

Beklager den stillheten fra min side. Jeg har vært syk hele uken. Halsen har vært full av streptokokker og den har vært lite interessert til å la noenting passere ned til magen.  Og jeg har derfor hatt lite lyst i å bake. Men i dag har jeg endelig antibiotikaen kicket inn og jeg føler meg bedre. Så derfor måtte jeg lage en av mine favoritter.

Ingenting er bedre en saftige browniecupcakes med karamellglasur. Herlig og syndig på en søndag.



Du trenger:

Browniecupcakes
12 medium cupcakes

150 gr hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
180 gr mørksjokolade
80 gr usaltet smør, romtemperert
150 gr sukker
2 egg
1 ts vaniljeessens
 

Karamellsaus
65 gr smør
50 gr brunt sukker
225 gr melis
1 ts vaniljeessens
1 ss melk

Dette gjør du:
Forvarm stekeovne på 180 grader.

Del opp sjokoladen i biter og ha det sammen med smøret og sukkeret i en liten kasserolle. Sette dette på lav varme på komfyren til sjokoladen og smøret såvidt smelter.
Imellomtiden sikter du melet sammen med saltet og bakepulveret i en bolle.

Når sjokoladeblandingen har smeltet litt blander du det godt og heller det over i piskebollen ved hjelp av en slikkepott.

Tilsett ett egg av gangen og pisk på medium styrke.

Når eggene er pisket inn tilsetter du vaniljeessensen.

Så skal det tørre oppi...litt etter litt. Jeg heller en og en spiseskje oppi og lar det blandes godt sammen før neste skje skal oppi.

Når alt det tørre er oppi bruker du en slikkepott for å ta ned kantene på bollen for å få med alt som ikke ble med. Kjør smørjen et par runder til.



Så du fordeler røren i 12 muffinsformer som helst står i en metallform. Da holder cupcakeformen seg bedre.

Stek kakene midt i ovnen i 20-25 minutter. La de avkjøles helt før du tar dem ut av metallformen.

Mens cupcakene kjøler lager du karamellen.

Dette gjør du:

Smelt smøret og rør inn den brune sukkeret. La sukkeret smelte helt før du tar kasserollen av platen. Det tar ca.3 minutter.

Hell melisen, melken og vaniljeessensen i og rør godt.

Den er litt klumpete på starten. Men ikke vær redd melisen smelter mens du rører.

Så er den ferdig!


Mens karamellen er varm heller du den over cupcakene.
Jeg raspet også litt sjokolade over. De ble helt nydelig!





Ha en fortsatt god søndag!

Klæm Caroline

22 kommentarer:

  1. Jeg kan vitne på at de smaker like godt som de ser ut også :)

    SvarSlett
  2. Mmmm, de så fantastisk gode ut! Fine bilder også. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ina! De er ganske gode også ;)

      Slett
  3. Dette må jo være drømmen av en kake....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe...de er ihvertfall ikke langt unna!

      Slett
  4. Det siste bildet ble ekstra kjempefint!

    Hvem hadde ikke trengt noen sånne akkurat nå? Perfekt på en overskyet tirsdag synes jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Tora! Jeg prøver å lære meg selv å fotografere ordentlig ;)

      Det var akkurat det jeg tenkte mens jeg spiste den siste som sto i kjøleskapet. Perfekt på en overskyet tirsdag! (pakke er på vei forresten ;)

      Slett
  5. Uff da.. tror jeg gikk opp en kg der :D
    Flotte muffins og kremen ser bare helt herlig ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... håper da ikke det ;) Takk for fine ord!

      Slett
  6. Prøvde å lage disse her i helga, og de gikk jammen fort unna!! Blir å skrive den inn i oppskriftsboka mi(der har jeg allerede 3 av oppskriftene dine=) Og der skriver jeg bare inn alt som har vist seg verdig=) Blei en smule mye stekt bare,sånn er det med to små under 3 år som krever sitt. Men det var nok bare jeg som merka det. Takk for flott blogg,stikker innom både titt og ofte for å se nye godsaker=) -Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en så fin kommentar Silje! You made my day! Kjempefint å høre at oppskriften havner i oppskriftsboken din!

      Jeg skjønner hva du mener. Det er vanskelig nok å bake med én 2-åring som løper rundt beina ;)

      Slett
  7. Kan det bli bedre enn dette. Skikkelig yummi

    SvarSlett
  8. Oppdaget bloggen din i kveld, har sittet et par timer å kost meg nå (og annbefalt bloggen til ei bakeglad venninne), DISSE ser fantastsik gode ut! Skal prøves en gang. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Ida! Veldig hyggelig å høre. You just made my day!

      Slett
    2. Jeg drømmer fortsatt om disse, ser himmelske ut! Skulle absolutt hatt minst 3 stk nå! :D

      Slett
    3. Akkurat nå føler jeg det samme faktisk :) Lag dem davel. Du vil ikke bli skuffet :)

      Slett
  9. Hei. Kom akkurat over bloggen din, og her var det mye godt!! Disse fikk jeg kjempe lyst til å lage, elsker sjokolade sammen med karamell! Klem Jeanette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Jeanette! Og takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  10. 20-25 grader, eller 200-250?:p

    SvarSlett
    Svar
    1. Ups! Her skal det stå 20-25 minutter. Feilen er rettet nå. Takk for at du sa ifra :)

      Slett