Mine sider

onsdag 21. mars 2012

Grønn te Madeleines

Grønn te er kjent for sin helsebringende effekt så hvorfor ikke bruke det i kake? Kaker kan være ganske helsebringende. Ihvertfall mentalt. Er dere ikke enig?

I Japan bruker de grønn te pulver som de kaller Matcha til te seremoniene sine. Dette pulveret er også brukt til å farge glass og bakverk. Jeg har vært så heldig å få en pakke med pulver fra mine fine venner på Askøy.

Jeg har nemlig kjøpt meg et flott Madeleins brett fra en fransk vintagebutikk på Etsy og jeg har funnet en flott oppskrift på grønn te Madeleines på den flott bloggen Evan's kitchen ramblings.

Jeg fikk ikke til den karakteristiske bumpen, men jeg tenker vel at øving gjør mester. De ble utrolig gode. Søte, men veldig frisk i smaken. Om du liker smaken av grønn te er dette småkakene for deg. For de er petit. En perfekt størrelse. To biter og den er spist. Nam!

Dette trenger du:
160g smeltet smør
120g mel
130g sukker
1 ts toppet  bakepulver
3 egg
3 ss Macha pulver (grønn te pulver. Kan droppes)
1 ts vaniljeessens


Dette gjør du:
Sil mel, bakepulver og Macha pulveret sammen i en bolle.

I en annen bolle, visper du sukker og egg til det blir luftig og lysere. Til eggedosis med andre ord. Hell i vaniljeessensen og bland det godt inn.

Med en slikkepott folder du melblandingen grundig inn i eggedosisen etterfulgt av smeltet smør.

Dekk blandingen med plastfolie og avkjøl minst 3 timer eller over natten.

Bruk mye smør på pannen og dryss mel i formen før du tilsetter deigen. Ellers så blir det vanskelig å få de ut. Fyll blandingen i Madeleine formen nesten til randen.

Stek de i en forvarmet ovn på 200 grader i 10-13 minutter til de er oppblåst og gylden. Eller stikk en bakepinne i midten. Kommer den ut ren er kaken ferdig.

Her er den ferdig. Jeg har snudd den oppned for at dere skal få se så den fine skjellformen de får.

Dryss melis over før servering.


Jeg bruker en liten tesil til dette.


De blir fine og grønne inni. Alt grønt er jo bra for deg, ikke sant?

De er ihvertfall nydelige i smak og enklere å lage enn man skulle trodd.

Om du ikke ønsker grønn te varianten kan du helt fint lage disse uten. Gjerne tilsett raspet sitronskall eller vaniljebønner.

Bon Appétit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar