Mine sider

onsdag 15. juni 2011

Vanilje- og sjokoladekake med mandarin

Min kjære lillesøster hadde bursdag i forrige uke og vi feiret henne på lørdagen. Hele familie troppet opp med gaver til bursdagspiken. Jeg måtte selvsagt lage en kake til henne. Jeg har lenge villet prøve å lage en ordentig sjokoladekrem, så det ble det denne gangen. Hun hadde dessuten ønsket seg sjokolade og mandarinkake.

Bildet over viser kaken ferdig, men siden jeg prøvde meg på noe nytt gikk det dessverre skeis. Kremen i den nederste delen tøyt ut og kaken klappet sammen. Hadde laget fire lag med masse vaniljekrem mellom de to nederste lagene. Men heldigvis velvet ikke kaken og jeg flyttet derfor toppen av kaken over til et annet fat. Den var fortsatt like god.

Det er det jeg liker med å bake. Kakene kan bli ganske så katastrofale visuelt, men smaker like godt.

Jeg beklager at jeg ikke har bilder på hele prosessen, men jeg har alltid litt dårlig med tid når en slik kake skal lages så jeg rekker aldri å ta bilder. Men en gang skal jeg lage kaken bare for dere slik at dere kan få se gangen i det. Oppskriften skal dere få iallefall. Jeg har funnet den hos Call Me Cupcake.

Vaniljebunn, dette trenger du:

113 gr romtemperert smør
2 cups sukker
3 1/2 cups mel
3 ts bakepulver
1 1/2 cups isvann
1 ts vaniljepulver el. 1 ss vaniljeessens el. 3 ss vaniljesukker
4 eggehviter, hardt pisket

Vaniljebunn, dette gjør du:

Start med å lage vaniljebunnen. Jeg ville ha sjokoladebunn også så jeg delte oppskriften i to og tilsatte 3 ss med 100% kakaopulver.

Stivpisk eggehvitene hardt og sett det til side.
Så setter du ovnen på 175 grader. Pisk sammen smør og sukker til det blir hvitt og luftig. Sikt sammen alle de tørre ingrediensene og bland dem inn med smørblandingen litt etter litt sammen med det iskalde vannet. Bland også inn smakstilsetningen nå. Deretter blander du forsiktig inn den hard piskede eggehviten.

Hell smørjen i smurte former. Jeg brukte to panner slik at det skulle gå fortere i ovnen. La bunnene steke i 30-40 minutter. Sjekk med en trepinne om kakebunnen er ferdig. Stikk den i midten og om ingenting av røren henger på pinnen er den ferdig. Om ikke la den steke noen minutter til. La kakebunnene hvile 3-4 timer, helst over natten, før du lager kaken ferdig.


Fyllet, dette trenger du:

1/2 pk vaniljekrem
1/2 pk fløte
1 boks med hermetiserte mandariner
100 gr kokesjokolade

Fyllet, dette gjør du:

Pisk fløten og bland dette sammen med med vaniljekremen, slik at den blir luftig og fin.
Hakk opp sjokoladen i små biter. Saften fra de hermetiske mandarinene bruker du til å dynke kakebunnene slik at de blir saftige og gode.

Begynn med å dele kakebunnene i to. Legg en del nederst og så legg på mandarinbåter, så krem, så sjokoladebiter. Gjenta prosessen til du har en del kakebunn igjen. Den legger du på toppen. Nå er det bare sjokoladekremen igjen som skal på.


Sjokoladekrem, dette trenger du:

230 gr sjokolade (jeg bruker mørk 50%)
5 dl kremfløte
1 ts vaniljeekstrakt (kan sløyfes)

Hakk opp sjokoladen i så små biter du kan. Varm fløten opp til den begynner å ryke. Den skal ikke koke. Hell litt av den varmefløten over sjokoladen. Bland dette godt sammen. Så heller du resten av fløten over og blander godt. Sett deretter sjokoladeblandingen i kjøleskapet til avkjøling i 3-4 timer. Rør rundt i den ca. hvert 30 minutt. Etter at den er skikkelig avkjølt pisker du det i noen minutter slik at du får en tykk og fin krem. Denne kremen er helt nydelig!

Smør den oppå kaken med en kakespade.

Håper denne forklaringen var forståelig. Det er bare å spørre om det er noe du lurer på.

Kaken ble iallefall en suksess for både bursdagsbarn og alle andre.

Denne kaken var helt fantastisk og denne kakebunnen er min nye favoritt. Håper dere prøver den ut!

Ha en superfin dag!
Caroline

6 kommentarer:

  1. Jeg har ikke ord til å beskrive hvor GODT dette ser ut !! Et spm: hvor kjøper du sprøyte poser fra, og de tippene du bruker ??

    Hilsen Anya

    SvarSlett
  2. slurpe slurpe slafse... ser hvi i allverden jeg burde ha tatt meg en joggetur i dag :-) Skal teste ut kaken a.s.a.p

    SvarSlett
  3. Den var faktisk fantastisk god Anya! Kakebunnen og sjokoladekremen er himmelsk. Prøv den du også!

    Takk Linda!

    SvarSlett
  4. Jättesöt tårta!! Den lät väldigt god också :)

    SvarSlett
  5. Takk for det Frøken! All joggingen er verdt det!

    Takk Marsipan Freak!

    SvarSlett