Mine sider

mandag 10. mai 2010

Søndagskos hos mamma

Jeg var på besøk hos mamma & pappa forrige uke. En fin uke med godt vær (nesten ihvertfall), god mat og godt selskap.

Mamma er flink med mat. Spesielt flink er hun til å lage enkle retter som smaker nydelig! Og det var akkurat det hun gjorde på søndag. Uten plan tok hun det hun fant i fryseren. Denne desserten var så enkel og god at jeg bare måtte dele den med dere.

Mammas søndagsdessert.

Flott dandert på et enkelt fat.


Mmmm, krispy.


Fasinerende at butterdeig kan bli så luftig og ha så mange lag. Jeg må finne ut av hvordan det gjøres en gang. Kanskje noen av dere vet?


Litt grisete å spise, men det gjør desserten enda bedre i mine øyne.


Du trenger:
1 stk firkant av butterdeig.
2 ss med ditt favorittsyltetøy
3 ss lett rømme
En klype brunt sukker til pynt.

Stek butterdeigen i ovnen på 175 grader i 5-7 minutter.
Den skal se gylden ut og skal ha hevet seg flere cm.
Skjær et kryss i midten og øs syltetøyet midt i krysset.
Syltetøyet vil da delvis synke ned i deigen. Varm så dette 30 sek i ovnen.
Fordel rømmen over toppen og strø det brune sukker oppå som du vil.

Voilá! Enklere blir det ikke!

Caroline

4 kommentarer:

  1. Så det er der du har det fra.. :)

    A.

    SvarSlett
  2. Kanskje det... Må jo ha arvet noe fra mamma ;)

    SvarSlett
  3. Butterdeig er enkelt i teorien men er visst vanskelig i praksis (smør og mel, kjevles, mel, brettes, kvevles, mel, brettes osv til du får omtrent 1024 lag). Du skulle snakket med bror min. Han er flink med sånt. Jeg liker butterdeig fordi den har et noe binært preg.

    Trygve

    SvarSlett
  4. Har hørt noe rykter om at det ikke er latt ja.... Kanskje likegreit å bare kjøpe frossen da.

    SvarSlett