Mine sider

fredag 13. august 2010

Endelig gode gulrotmuffins!



Jeg har lenge lett etter den perfekte gulrotmuffinsen. Men de oppskriftene som jeg har prøvd ble det bare tørre og kjedelige muffins av.

For litt siden fikk jeg en bok av min fine søster som heter Hello Cupcake. En artig bok med mange kreative muffins. Bakerst i boken er det oppskrifter, en av dem var på gulrotmuffins. Siden jeg har vært på utkikk etter en god oppskrift lenge måtte jeg bare prøve den. Og til min store glede var resultatet helt perfekt!

Muffinsene har en god smak av kanel og gulrot, med et hint av muskat. De er ikke tørre, men helt perfekt fuktige. Jeg hadde smaken av muffinsen i munnen lenge etter at jeg hadde spist den. Happy day!


Dette trenger du:
6 dl mel
1 ts malt kanel
1 ts bikarbonat (natron)
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
1/2 ts malt muskat
2 store egg
3 dl sukker
1 dl brunt sukker
1,5 dl vegetabislk olje
0.75 dl melk
8 dl raspet gulrot

I tillegg om ønskelig:
2 dl rosiner
2 dl hakket valnøtter


Dette gjør du:
1. Skru ovnen på 180 grader.


2. Bland mel, bakepulver, bikarbonatet (natron), malt kanel, malt muskat og salt sammen i en medium stor bolle.



3. Bland deretter sukker, brunt sukker, egg, olje og melk sammen med håndmikser på medium styrke til blandingen er luftig, men tykk.


4. Så blander du det tørre og det våte sammen på lav styrke.




5. Nå blander du gulrot (og evt. rosin og valnøtt) inn med en sleiv.


6. Fordel røren i muffinsformer, cirka 2/3 fulle. Jeg bruker en full isskje. Isskje får du kjøpt på Jernia eller Clas Ohlson.

7. Stek muffins i 20-22 minutter på 180 grader.


Så lager du glasuren.
Dette er en philadelfiaglasur som jeg har funnet på Passion 4 baking.

Til 24 muffins trenger du:

400 gr Philadelfia ost (jeg bruker light)
3 dl melis
1 ss vanilje extract (eller 6 dråper vanilje essens)



Dette gjør du:
1. Bland Philadelfiaosten sammen med en håndmikser til den blir kremete.
2. Hell melis oppi og bland det godt sammen.
3. Tilsett vaniljen.

Bruk en slikkepott til å smøre på glasuren. Du kan også bruke en sprøytepose med en stjernetip på om du ønsker det.
Deretter raspet jeg gulrot til pynt. Jeg heller sitronsaft over raspen slik at den ikke skal bli brun. Den syrlige smaken av sitronsaften passer godt sammen med glasuren. Det utgjør det lille ekstra synes jeg.

Voilá!


Caroline

3 kommentarer:

  1. Hei..nå står muffins av denne oppskrifta i ovnen og ser riktig så fine ut.Jeg skal ha en krem med smør,melis og ananas/mandarinost som topping..gjøre litt stas på mor som har bursdag i morgen.Hilsen Anne som takker for oppskrift :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det Anne! Så fint at oppskriften fungerte for deg også. Det høres jo ganske godt ut med ananas/mandarinost i kremen. Det skal jeg prøve en gang. Håper moren din ble glad for muffinsene du laget til henne!

    Caroline

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift! Serverer den på jobb i morgen og kommer til å bli superpoppis!

    SvarSlett