Mine sider

torsdag 4. november 2010

Havrekjeks med hasselnøtter

Jeg ble spurt av min fine venninne Torun om ikke jeg hadde en oppskrift på sunne kjeks. Det hadde jeg dessverre ikke, men tok utfordringen og etter litt leting fant en oppskrift som jeg vil dele med dere alle. De er ganske lette å lage, men du trenger endel "anderledes" ingredienser som kokosolje og agavesirup.

Dette trenger du:
1.25 dl hasselnøtter, grovhakket
1/2 dl kokosmasse
2 dl havregryn, lettkokte
2 dl speltmel (el. sammalt mel)
2 ts agavesirup
1 klype salt
50 gr margarin
1 egg (el. 1ss soyamelutrørt i 3 ss vann eller annen eggerstatning)
6 ss kokosolje


Kokosoljen og Agavenectar/-sirup har jeg kjøpt på en helsekostbutikk. I etterkant fant jeg en mye billigere kokosolje på Exotisk Torg. Den kostet faktisk 100,- mindre der. Så jeg anbefaler selvfølgelig å velge det billigste alternativet.

Det skal bare en klype salt til i denne oppskriften og det er på langt nær så mye som jeg klarte å helle ut på asjetten da jeg skulle ta bildet.

Speltmelet er kjøpt på en helsebutikk. Jeg kjøpte den på Kinsarvik i Bergen. Bjørn Havregryn får du i alle butikker. Gjerne i bakehyllen.






















Hasselnøtter grovhakket og kokosmasse.

Dette gjør du:

Bland sammen havregryn, kokosmasse og hasselnøttene.

Så skal melet i. Det er viktig å sikte melet slik at du ikke får klumper av mel i de ferdige kjeksene.

Så litt salt. En klype for å være nøyaktig...hehe.

Hell i det smeltet smør.

Så et egg. (evt. andre alternativer til egg.)

Agavesirupen skal med for søtningen sin del.

Kokosoljen er ganske hard når du kjøper det. Men om du varmer glasset litt i et varmbad så vil oljen bli flytende. Jeg valgte å ikke varme oljen og brukte den som den var. Funket det også!

Bland sammen alt slik at du får en deig. Deigen skal ikke være klissete, men fast og fin.






















Form deigen til små baller med hendene dine. Prøv å få de like store.

Trykk de ned med en gaffel. Easy peasy!

Nå skal de stekes i 10-15 minutter på 175 grader, midt i ovnen.


La kjeksene kjøle seg ned før du serverer dem. Kan oppbevares i en lukket boks i opptil 10 dager.

Jeg synes ikke at hasselnøtter passet så godt i denne kjeksen. Så neste gang vil jeg nok brukt andre typer nøtter. Jeg liker peanøtter godt, så det blir det neste gang jeg lager disse kjeksene.

Gi meg gjerne en tilbakemelding om du prøver denne oppskriften.

Ha en god torsdagskveld,
Caroline

2 kommentarer:

  1. Hei, jeg lurer på om man droppe kokosoljen eller kan man bruke noe annet isteden ? kan man bytte ut sirup med honning ???

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj....jeg svarte på denne i går, men svaret forsvant visst. Jeg prøver igjen.

      I stedenfor kokosolje kan du bruke smeltet smør eller rapsolje. Du trenger oljen for å binde sammen de tørre ingrediensene. Og du kan helt fint bytte ut agavesirup med honning. Den er med som søtningsmiddel nemlig :)

      Gi meg gjerne en tilbakemelding om det ble bra!

      Klæm Caroline

      Slett