Mine sider

mandag 24. januar 2011

Sjokolademuffins med vaniljesmørkrem

Beklager at det tar sånn tid mellom innleggene, men jeg har vært syk ganske lenge og da går alt så treigt. Men her kommer iallefall som lovt tidligere, innlegg med testing av vaniljeekstrakten jeg har laget. Bildene er dårlige, jeg vet. Men jeg hadde litt dårlig lys og en liten gutt som sto i skjørtekanten og lurte på hva den gøye lyden fra KitchenAid'en var.

Jeg ville lage sjokolademuffins med vaniljesmørkrem. Oppskriften er basisoppskriften jeg har skrevet om her. Jeg byttet ut bananen med 2 dl kakaopulver. Jeg bruker alltid 100% kakaopulver fra Confecta. Den gir en god og rik smak. Men all type bakekakao går greit å bruke.

Den hjemmelagde vaniljeekstrakten brukte jeg i smørkremen.

Dette trenger du til kremen:

200 gr usaltet smør
10 dl melis
2-3 ss melk/fløte
1-2 ss vaniljeekstrakt

Dette gjør du:

Myk smøret på kjøkkenbenken i 10 minutter før du skjærer det i terninger og hiver det oppi bollen.

Pisk smøret på lav hastighet til det blir en deig/smørje.

Hell i 2,5 dl melis og pisk det godt sammen før du heller i 2,5 dl mer melis.
Midtveis i melisen heller du i 2 ss melk. Bland godt.

Tilsett resten av melisen under lav pisking.

Så tilsetter du din hjemmelagde vaniljeekstrakt. Om du ikke har, så kan du bruke vaniljeessens eller vaniljepulver fra butikken.

Så pisker du alt sammen i 3-4 minutter.

Med den nye KitchenAiden min ble smørkremen så luftig og fin. Jeg er så fornøyd med den maskinen.

Så sprøyter du kremen på de avkjølte muffinsene.

De ble smellgode. Men jeg synes faktisk at jeg kunne tatt en spiseskje til men vanilje. Jeg tok bare i en nemlig. Var litt usikker på hvor sterk smaken var så jeg tok ikke så hardt i. For mye vaniljesmak kan være litt kvalmende synes jeg.

Så over til min fine fine KitchenAid!
Jeg valgte å ikke bytte den jeg fikk ut i en annen farge. Synes den jeg fikk var ganske så fin i fargen når jeg fikk sett den med egne øyne. Den passer godt inn i de fargene jeg har på kjøkkenet. Hva synes du?

Og jeg må bare fortelle dere at den er så god å jobbe med! Så jeg er bare helt overlykkelig på kjøkkenet for tiden.

Denne uken er det mye som skjer for meg. Men jeg skal noe bakerelatert på torsdag. Noe jeg er veldig spent på. Vil ikke si det ennå. Men det kommer jeg tilbake til snart. Lover!

Ha en fin dag,
Caroline

7 kommentarer:

  1. Det var en veldig fin Kitchen Aid. Den så liksom så skikkelig ut! Ikke noe tull når Caroline baker! I like.

    Likte også veldig godt innlegget med hvordan du lagde vaniljeekstrakten.

    Aud

    SvarSlett
  2. Ja, sant den var fin Aud! Elsker den virkelig og det etter bare å ha prøvd den noen få ganger.

    Vaniljeekstrakten ble bra. Skal fortsette å lage egen heretter. Så enkelt og bra!

    Caroline

    SvarSlett
  3. Den var ju jättefin din Kitchen Aid, en underbar maskin att jobba med!
    Jag hoppas jag får se hur fina dina kungakronor blir! Spännande!

    Kram Karin

    SvarSlett
  4. Takk for det Karin! Jeg gleder meg til å prøve kungakronor. Kanskje til helgen alt!

    Takk takk Erika!

    SvarSlett
  5. Hei.
    Vil nok en gang takke for gode oppskrifter.
    Laged min egen muffinsvariasjon no i ettermiddag.
    Tok noe av melken å byttet ut med juice(frokost)tilsatte litt sitronessens og pasionfruktessens. Ble veldig saftige og gode.

    Ser frem til nye oppskrifter fra deg.

    Kristin :))

    SvarSlett
  6. Så fint Kristin! Høres godt ut med passionfruktessens! Har lyst til å prøve meg på noe med passionfrukt snart.

    Det er så kjekt at du legger igjen en hilsen. Det setter jeg stor pris på!

    caroline

    SvarSlett