Mine sider

onsdag 25. april 2012

Happycookies



Hvem trenger vel ikke litt glede i livet sitt. Disse fargerike cookiene vil absolutt spre glede hos store og små. Og de kan oppbevares i 2 uker i en lufttett beholder så da kan gleden fordeles jevnt utover ;)


Dette trenger du:

150 gr hvetemel
50 gr bakekakao (jeg bruker alltid 100% kakao)
1/2 ts natron
1/4 ts bakepulver
en klype salt
115 gr usaltet smør
100 gr sukker
100 gr brunt sukker
1 egg
1 ts vaniljeessens
200 gr Nonstop (Jeg brukte små Nonstop kjøpt i Sverige)


Dette gjør du:

Begynne med å sette ovnen på 165 grader og kle to bakeplater med bakepapir.
Sikt mel, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle og sett det tilside.
Så blander du sukkeret sammen. Det brune sukkeret er veldig klumpete nemlig og du trenger å bruke fingrene for å løse klumpene opp.
Så visper du sukkeret og smøret sammen med en håndholdt elektrisk visper eller en KitchenAid (eller annet merke).
Det skal bli en jevn smørje.
Så skal egget og vaniljeessensen piskes inn i smørjen.
Pisk dette til det blir luftig og litt lysere i fargen.
Nå skal melet inn i smørjen. Jeg tilsetter melet litt og litt om gangen fordi jeg da har litt mer kontroll på melstøvet. Du kan godt helle alt melet oppi med en gang om du vil.
Visp alt sammen til det blir en fin og klissete deig.
Hiv Nonstop oppi og rør dem godt inn i deigen. Bruk en sleiv her ellers kan du ødeleggekjøkkenmaskinen din og knuse Nonstopene.
Så skal deigen på bakepapir. Bruk en spiseskje for å fordele deigen utover. Jeg bruker også en liten skje for å hjelpe deigen av den store skjeen. Den er ganske klissete nemlig. Dytt noen Nonstop på toppen av deigene slik at du får de på toppen av hver kjeks når de er ferdige.
Så steker du cookiene 12-14 minutter i ovnen.

Resultatet blir en fantastisk deilig sjokoladecookie. Hard utenpå og utrolig myk inni.



Minsten var veldig glad for disse kjeksene og plukket ut en og en Nonstop som ble spist opp først.  Da vet man at de falt i smak!

Ha en fin onsdag!
Klæm Caroline

23 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Gjorde meg skikkelig glad, hehe. Ser også kjempegode ut, skal prøves!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ida! Det at de gjorde deg glad var jo meningen ;)

      Slett
  2. Jeg blir veldig happy av å se på disse - blir sikkert enda mer happy hvis jeg fikk smake...:)

    SvarSlett
  3. OI!!! Jeg ble sikkelig forelsket i bloggen din! Den oser av lykke - nå skal jeg bake kjeks til barneselskapet i helga: Håper unga blir like glad som meg når de ser de:)

    Du har en herlig blogg som nå er en av mine favoritter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Fru Fryd!
      Veldig hyggelig å høre :) Nå ble jeg glad!

      Håper dere får et fin barneselskap til
      helgen og at kjeksene faller i smak :)

      Slett
  4. Så søte! :) verkeleg til å bli glad av, ja!

    I dag kom den herlege premien i posten til meg - wiiii så kjekt, på ein rengrå torsdag full av rekningar og andre kjipe ting ;) Det søtaste cupcake-kortet frå deg lyste og opp dagen min :) Du er no berre ei herlig, sprudlande dame, med ein nydeleg blogg <3 TAKK!!

    Gleder meg til å baka med den nye slikkepotten i helga, og sjå den fin-fine filmen :D

    stor klem frå Lina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at pakken kom frem Lina!
      Kos deg masse med baking og film!
      Du skal vel bake noe med sjokolade i da eller?
      <3

      Slett
    2. Ja, sjølvsagt ;) sjokolade <3 elsk!

      Slett
  5. Kom over bloggen din tilfeldigvis på en annen blogg. Mange bra oppskrifter her.. Tusen Takk for att du deler ;) Legger meg til som følger:)

    Mvh Marianne fra Trondheim :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen hit Marianne! Veldig hyggelig av deg å stikke innom ;)

      Slett
  6. Skikkelige glade cookies, ble i godt humør av å se på disse! :-)

    SvarSlett
  7. Oh my god, de så gode ut! De hadde nok neppe vart i to uker her for å si det sånn ;p

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe....de klarte seg på mystisk vis to uker her. Men det hører til historien at jeg laget endel cookie ;)

      Slett
  8. Disse så gode ut, jeg vil lage dem i dag :)
    Men et spørsmål: Hvorfor bruker du usaltet smør når det til og med skal være salt i deigen? Er det ikke like greit å bare bruke vanlig saltet smør da og droppe saltet ellers?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene!
      Godt spørsmål. Det er mer salt i vanlig smør enn det saltet som er tilsatt kjeksene. Man kan helt fint bruke vanlig smør altså. Det blir bare enn litt annen smak.
      Klæm Caroline

      Slett
    2. Takk for svar. Men jeg tror det er liten forskjell. Meierismør inneholder 1,5 % salt (1,725 g i 115 g smør). Hvis en klype salt er ca 1/2 ts så veier det 2,5 gram - og er følgelig mer enn de 1,725 grammene..

      Jeg lagde forøvrig coockiene på søndag og de var nydelige! Utrolig lette og raske å lage, og veldig gode. Skal faktisk lage igjen i morgen, da med diverse hakket sjokolade pluss litt salte peanøtter på toppen - det tror jeg blir godt også.
      :)

      Slett
    3. Det var godt å vite. Dette er en amerikansk oppskrift. Kanskje saltinnholdet i smøret er annerledes der. Tusen takk for at du fant dette ut og delte det med oss :)

      Jeg er glad for at kjeksene dine ble vellykket. Salte peanøtter høres helt himmelskt ut å ha oppå!

      Slett
  9. Skal smøret smeltes?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager litt sent svar! Sukker og smør skal vispes sammen med en elektrisk mikser. Jeg beklager at dette står noe uklart. Skal rette opp iteksten med en gang!

      Slett
  10. Hvor mange blir det ca? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg ble det 24 stk happycookies med den oppskriften der.

      Slett