Mine sider

fredag 4. mai 2012

Lakriskyss

Jeg var så heldig at jeg fikk tilsendt lakrispulver fra ei venninne som bodde en tid i Stockholm. Det var en stund siden og jeg har aldri fått tiden til å eksperimentere med pulveret. I går derimot laget jeg to forskjellige ting med lakris. Det første var Lakriskyss - eller pikekyss med lakrissmak. Utrolig gode. Lyst å prøve deg på det du også?

Dette trenger du:

6 stk (240 g) eggehvite
450 g sukker

1ss lakrispulver 
Svart konditirfarge (valgfritt)


Noen helsekostbutikker fører lakrispulver. Jeg fikk mitt fra Stkhlm. Kanskje noen av leserene har gode tips om hvor man får tak i lakrispulver i dette landet? Eller du kan kjøpe det på nettet fra Lakridsbutiken i Sverige. Om dere ikke finner lakrispulver kan man kjøpe Tyrkisk Pepper som knuses.

Dette gjør du: 
Først må du sørge for at alt av utstyr er fettfrie. Er det noe fett på bollen eller vispen vil nemlig ikke eggehviten la seg piske.

Forvarm ovnen til 100 grader.

Så skiller du eggehviten fra eggeplommen. Det er veldig viktig at du ikke får noe eggeplomme i hviten for da vil du ikke kunne piske eggehvitene.

Jeg har alltid tre skåler til dette. En til å ha alle eggehvitene i. En til ha dele opp egget i slik at om jeg får plomme i en eggehvite så ødelegger jeg ikke alle eggehvitene. Også en til å ha eggeplommene.

Når alle eggehvitene er klare pisker du dem uten sukker til du får et hvitt og halvstivt skum.

Deretter tilsetter du halvparten av sukkeret og fortsetter å piske til blandingen blir enda litt stivere. Så heller du resten av sukkeret oppi, en spiseskje av gangen, til du har brukt opp sukkeret. Da skal marengsblandingen være ferdig.

Så skal lakrispulveret oppi. Hell hele skjeen oppi og pisk godt.

Så heller du marengs-blandingen over i en sprøytepose og sprøyter ut fine former på et bakepapirkledd stekebrett. Eller du kan putte marengsen på brettet med en spiseskje.

Om du vil se fremgangsmåten kan du se mitt forrige innlegg om pikekyss.

Før jeg hadde marengsen oppi posen laget jeg noen striper med svart konditorfarge oppi posen slik at jeg fikk noen striper på kyssene. De ble fine å se på, men klissete å ta på etterpå.


Jeg strødde også over litt havsalt og lakrispulver før de gikk i ovnen.

Stek marengsen i en forvarmet ovn på 100 grader i 1 time. Etter en time skrur du av ovnen å lar godsakene stå der inne til ovnen er avkjølt, gjerne over natten.




De ble skikkelig gode! Spesielt de med havsalt på toppen. Saltlakris på en ny måte.

Disse vil passe perfekt sammen med en god vaniljeis.

De ble litt myke i midten noe jeg liker godt. Om du heller vil ha de sprø helt igjennom må de stå lenger i ovnen.

Ha en super fredag og kos dere med noe godt i helgen. Gjerne lakriskyss!

Klæm Caroline

14 kommentarer:

  1. Mm! Rawr! Blir helt øm i knærne! De ble veldig fine, spesielt med svarte striper! Som små lakrisskyer. Fine bilder også, kanskje Hockeypulver fungerer som tilsetning?

    Rålakrispulver kan man få kjøpt på helsekost tror jeg, hvert fall det jeg har hørt!

    God heeeeelg!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hockeypulver høres ut som et godt alternativ ja... Skal teste det ut en gang.

      God helg Tora!

      Slett
  2. wow, de var jo bare utrolig flotte og ser kjempegode ut for en lakriselsker som meg :)

    SvarSlett
  3. jeg er ikke SÅ glad i lakris, men disse ser spennende ut. Jeg liker godt den lilla bakgrunnen også :) Alltid gøy å se matbilder som ikke bare er helt hvite og lyse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Vesle Serena! Jeg er glad for at du liker bildene og fargebakgrunnen. Jeg synes hvite bakgrunner passer innimellom, men ofte trenger man en komplimentærfarge. Lilla var knasent her ;)

      Slett
  4. Jeg fikk tak i lakrispulver paa panduro hobby i Bergen sist gang jeg var hjemme.. Vet hva jeg skal naar jeg kommer hjem fra jobb i kveld!:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Lage lakriskyss?! Yeay! Kos deg!

      Slett
    2. Jupp, de ble kjempegode:) skal lage igjen ikveld, for har ogsaa en pose med salmiakkpulver (ogsaa fra panduro hobby!) Bare jeg kommer meg hjem, det er spaadd litt kaos pga OL.. men men :)

      Slett
    3. Ohhh.....salmiakk! Spennende at du tar steget videre! Håper du kommer deg hjem og får prøvd det ut. Venter spent på tilbakemeldingen på de :)

      Slett
  5. Det var bedre med lakris pulver.. ;) skal lage igjen idag, tenker jeg. (skal lage lemon curd som trenger 4 eggeplommer. Hurra!!:))) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt at du prøvde det ut i allefall. Man vet jo aldri hvilken smaker som passer :)

      Slett
  6. Ja, har også brukt lakrispulver i smeltet sjokolade.. Nomnom:)

    SvarSlett