Mine sider

lørdag 24. april 2010

Bursdagsmuffins

På fredag var jeg på Siv sin bursdagsfeiring og selvfølgelig hadde jeg med meg muffins.
Jeg hadde laget muffinsene på forhånd og skulle lage smørkrem. Jeg har prøvd meg på forskjellige amerikanske smørkremer tidligere uten hell. Klarer liksom aldri å få kremen til å være gjevn eller smidig nok. Jeg tror det er fordi jeg bruker en håndmikser og ikke en kjøkkenmaskin. Jeg hadde nesten gitt opp, men ville prøve en gang til. Jeg fant en oppskrift på smørkrem som egentlig er ment for rullekaker. Jeg tenkte jeg skulle prøve å se om jeg kunne klare en norsk oppskrift bedre. Så jeg satte igang. Gjorde som oppskriften, men brukte melis i stedet for sukker. Og jeg brukte mer mengde enn oppskriften tilsa. Og kremen ble perfekt! Ikke bare i konsistens, men smak også. Den ble ikke så søt som de amerikanske ofte kan bli.

Phu! Jeg ble lettet og veldig gira på en gang. Det var en glede å sprøyte kremen på muffinsene og se at det ble slik jeg har ønsket at det skulle bli. Det lønner seg å ikke gi seg. Man må bare prøve nye oppskrifter eller endre på de man har for å få resultatet slik man ønsker. Oppskriften min er under bildene.






Annerledes smørkrem: Holder til 24stk medium muffins.

200 gr. usaltet smør
1 egg
100 gr (eller mer) melis
2 ss. fløte
1 ts. vaniljesukker

Tilberedning:
Pisk smøret godt opp med 4 ss. melis til det blir luftig og får en fin eggehvit farge. Pisk et egg i en egen bolle og ha i smørkremen og pisk dette godt sammen. Så tilsettes vaniljesukkeret og fløten. Pisk dette godt inn med resten av kremen. Sikt melis i røren, litt og litt om gangen, til du er fornøyd med konsistensen. Kremen skal da være gjevn og tykk.

Ha i konditorfarge om du vil eller la den ha sin naturlige farge.
De norske konditorfargene må du ha ganske mye i for å få sterke farger og siden du må ha så mye i kan veskemengde ødelegge smørkremen. Jeg anbefaler å bruke Wilton sine farger. De er mer konsentrerte som gjør at du ikke trenger så mye for et godt resultat. Om du bor i Bergen anbefaler jeg å gå på Nordbye eller Bakeshop. Eller
du kan få kjøpt de på Jernia.

Caroline

7 kommentarer:

  1. Det ser helt nydelig ut, Caroline. Og virkelig gøy at du blogger. Du har herved en fast følger til. Og jeg har herved skikkelig lyst på cupcakes til frokost!

    SvarSlett
  2. Hei Caroline.
    Fantastisk flotte muffins du lager og gøy å se at du har lagt til biscuiteers som favoritst;)Fantastisk side og de har jeg testet ut ved et par anledninger. Kan absolutt anbefales. Lykke til med neste prosjekt.

    SvarSlett
  3. Nice! Den kremen ser nydelig ut! Og så er det så flotte bilder, jeg er mektig imponert over både kokkekunsten og bloggen din. Er spent på hva du mikser i hop neste gang. :)

    Aud

    SvarSlett
  4. Takk for fine kommentarer!

    Aina: Cupcakes passer godt til frokost ;)
    Katrine: Ja, biscuiteers sine kaker ser fantastiske ut. Skal nok kjøpe meg noen derfra. Takk for tipset!
    Aud: Det er bare å glede seg! Har mange idèer til bursdagen din!

    SvarSlett
  5. Jeg er da altså det heldige bursdagsbarnet og følte meg veldig beæret over muffinsene som Caroline drasset opp til meg i regnet på bursdagen min. Og bra du la ut bildene, for jeg fikke ikke tatt bilder av dem selv før vi spiste dem. Ylva fikk en av de grønne muffinsene til frokost dagen etter og ville gjerne fått sånn frokost hver dag...

    SvarSlett
  6. Må man ha fløte i? Finnes det noe annet alternativ? svar helst på min blogg, så fort som mulig, tenker på å bake senere..

    SvarSlett
  7. Hei Mathilde.
    Så dessverre ikke kommentaren din før nå.
    Det er nok sikkert forsent nå, men du bør bruke fløte i smørkremen. Kanskje H-melk går om du har det. Fløten gjør at kremen blir smidig, tykk og god å håndtere.

    Håper du fikk det til!

    SvarSlett