Mine sider

torsdag 5. januar 2012

2012 - frisk start

Det året som gikk var et fint bloggår synes jeg. Etter å ha sett gjennom alle innleggene mine ser jeg at jeg har lært masse! Men jeg har fortsatt masse igjen å lære. 2011 var preget av masteren min og bloggingen ble noe tilfeldig.

Derfor har jeg bestemt meg for dele dette bloggåret opp i 12 deler. For hver måned rett og slett. Hver måned skal ha et tema knyttet til seg. Dette kan være tema fra noe som inspirerer meg eller en ingrediens som jeg har hatt lyst å jobbe med lenge. Dette gjør jeg for å organisere meg selv bedre slik at jeg får laget innleggt konsekvent og ikke tilfeldig som det har vært til nå. Kall det gjerne et nyttårsforsette ;) Men jeg skal fortsatt ha med ting som jeg lager utenom temaene som bursdagskaker og andre utskeielser i heimen.

Tema for januar blir kokos.Kokos er noe jeg bruker veldig skjeldent i baking, men jeg er litt nysgjerrig på smaken og har lyst å teste ut mer. Og for å forstå mer om kokosnøtten har jeg lest meg litt opp på temaet (dvs søkt på Wikipedia.)

Bildet er lånt fra Wikipedia.
Fakta om kokosnøtten:

"En kokosnøtt er en nøtt som er frukten på en kokospalme (Cocos nucifera). Frukten er en stenfrukt og kan veie opp til tre kg. Skallet på nøtten, som er meget hardt, er omgitt av et løsere fiberlag. Fruktkjøttet er hvitt, og innerst er en nærmest farveløs væske, som kan drikkes. Tørket fruktkjøtt kalles kopra og er en viktig vare i framstillingen av margarin og såpe. Tørket og revet fruktkjøtt kalles for kokosmasse." Hentet fra Wikipedia 4.jan 2012.

Jeg har jo brukt tørket kokos endel ganger før, men hva med fersk kokos? Utfordringen her blir nok å åpne den opp.

Jeg gikk nå ihvertfall en tur i forskjellige butikker for å se hva jeg kunne finne av kokosprodukter som jeg kan bruke i baking.

Dette fant jeg:

Cocosa kokosolje. Er fint til steking og konfektlaging. Kjøpt på Sunkost.

Delfiafett. Dette er herdet kokosolje. Jeg er ikke helt sikker på forskjellen på Delfia og Cocosa. Vet du?

Kokosmasse fra Rema 1000. Dette er veld de fleste vant til å bruke.

Kokosnøttmelk og -krem. Kokosnøttkremen skal visst være tykkere i konsistensen enn kokosnøttmelk. Vi får se hva jeg kan bruke dette til. Begge kjøpt hos Global Food i Bergen.

"Nå har jeg plukket meg ned en kokosnøtt, diddelidi..." Hvem husker ikke denne sangen fra Løvenes Konge? Jeg har plukket denne hos Meny.


Kokoskrempulver kjøpt på Global Food. De i butikken sa at dette blir brukt i gryteretter osv. jeg har tenkt å prøve å finne ut om dette passer til baking.

Jeg fant ilogmed kokosnøttvann hos Sunkost. Hmm... lurer veldig på hva jeg kan bruke dette til.

Og til slutt yoghurt med kokos.

Dette blir et "lite" eksperiment og jeg håper jeg får noen gode oppskrifter ut av dette. 

Har du noen gode oppskrifter som har kokos i seg? Send dem gjerne til meg på mail: good.cupcakesgood@gmail.com.

Hva tror dere? Jeg tror dette kan bli en spennende måned!

Klæm Caroline

8 kommentarer:

  1. Ingen dum ide a ta for seg et tema hver maned! Her er en popular kakeoppskrift jeg ofte bruker som har kokos i seg: http://mittengelskehjorne.blogspot.com/2010/11/tried-and-tested-dreamcake-monthly.html

    Det blir spennende a se hva du lager.

    SvarSlett
  2. Wow!
    Thats wondeful, Caroline :)
    I translated the text to English, thats the reason I understood everything :p hehe
    But I have a recipe for Coconut macaroons, and I will definetly send you so that you hopefully can try it out!

    Sara

    SvarSlett
  3. Nå har jeg plukket meg ned en kokosnøtt, di de li diii! Flere andre ligger alt i raaad!

    Tuller du eller? Jeg elsker den sangen! Og kokosnøtter! Nam!

    Hvis du er åpen for forslag tør jeg anbefale denne:
    http://www.happysugarfuntime.com/lemon-lemon-coconut-cake/

    Om ikke bare for de vakre bildene. Kanskje den kan gjøres til en coconut-coconut-coconut cake ved å bruke noe av de superspennende ingrediensene dine! Uansett, jeg tror dette blir kjempebra! Godt nytt år! Jeg gleder meg :)

    SvarSlett
  4. Spanande! Vi liker kokos godt her i huset, så eg gler meg til gode tips!!

    SvarSlett
  5. Mmmmm, elsker kokos!!
    Kokosnøttvann er så sundt og återfukter kroppen kjappere enn vann.
    Bra dagen etter fest....

    Perfekt for:
    Muskler
    Energi
    Hvis man vil gå ned i vekt
    Reduserer stress
    Bra for hud, hår og mye mer.

    SvarSlett
  6. Se her: http://www.freecoconutrecipes.com/index.cfm/Recipes%20Blog

    Masse oppskrifter med kokos, på engelsk.

    SvarSlett
  7. Mette: takk for fint tips. Den ser veldig god ut! At den heter drømmekake gjør at den høres fantastisk ut!

    Sara: How nice of you to stop by! And I am glad that my translater is working as it should. Coconut macroons sounds delightful! Please send them to me if you find the time.

    Tora: Elsker den sangen også! Den lemon-lemon-coconut kaken høres helt fantastisk ut. Har lurt på om sitron og kokos er tingen og skal absolutt prøve den ut. Men en liten vri kanskje. Takk!

    Ann-Kristin: Åh så flott å høre! håper jeg finner noen oppskrifter som du liker ;)

    Sirah: Ah....dette gjør jo at kokos er enda bedre! Takk for opplysningen ;)

    Alonewithme: Nice! Takk skal du ha ;) Skal se om jeg ikke finner noen bra oppskrifter her!

    SvarSlett
  8. Mmm... Elsker kokos, gleder meg til å se hva du finner på! :)

    SvarSlett