Mine sider

fredag 7. oktober 2011

Rosa Sløyfe Cupcakes

Så da var det oktober igjen. Tiden flyr! Husker veldig godt oktober i fjor da jeg hadde startet opp på masterstudiet igjen etter ett år i permisjon. Og det jeg husker godt fra oktober i fjor var Kreftforeningens Rosa Sløyfe kampanje for å samle penger til brysktkreft forskning. En flott kampanje som trenger all støtten den kan få. Men selvom fokuset på kvinner selvfølgelig er stor, så må man ikke glemme at det finnes menn som også får brystkreft.

Som dere da skjønner dedikerer jeg dette innlegget til alle som har hatt brystkreft eller som kjemper. Lykke til!

Jeg har laget vaniljecupcake med bringebær curd krem og pyntet dem med marsipan og spisbare perler.

Denne gangen har jeg brukt basisoppskriften fra Passion4baking.

Manuelas vaniljecupcakes

Dette trenger du: 
3 dl sukker
200 gr smør
4 egg
5dl mel
1,5 ts bakepulver
3 dl kremfløte
3/4 ss vaniljefrø

Dette gjør du:

Sett ovnen på 200 grader.

Pisk smøret, sukkeret & vaniljefrøene godt sammen.


Når det er godt pisket sammen tilsetter du eggene en etter en til røren er godt blandet.


Mens dette piskes sammen blander du sammen melet og bakepulveret. Dette må gjøres veldig godt, gjerne gjennom en sil.
Tilsett melet & kremfløten og rør godt til du får en god og kremete røre. (ja, jeg smakte på den allerede her! NAM!)

Fyll muffinsformene 3/4 fulle og stek dem i ovnen i 15 minutter.

La dem kjøle seg ned mens du lager kremen.

Bringebærkrem

Dette trenger du:
3 dl kremfløte
400 gr Rasberry Curd

Pisk fløten på lav hastighet til kremen får stive topper.

Så heller du i Rasberry Curden og blander du det godt sammen.

Sett det i kjøleskapet 10-15 minutter så kremen får satt seg.


Etter det er det bare å begynne å pynte.

Jeg ønsket også å fylle muffinsen med syltetøy så derfor hullet jeg dem ut.

Syltetøyet (& curd'en) har jeg kjøpt på Lerøy i Bergen. Men jeg tror du kan få tak i dem på velassorterte butikker. Du kan jo bare bruke det syltetøyet du vil.

Det syltetøyet er nydelig!

Så la jeg lokk over muffinsen og syltetøyet med marsipan.

Jeg laget også rosa sløyfer i marsipan.




Støtt kampen mot brystkreft og kjøp en rosa sløyfe. Enten her på nett eller på forskjellige utsalgsteder der du bor.

Ha en fin helg alle sammen!

Caroline

6 kommentarer:

  1. Hello!

    I'm a total cupcake addict and these look so pretty and good!!! So many amazing cakes here :)

    Have a great day!

    SvarSlett
  2. Hi Anabelle!

    How nice of you to pop in here and say hello!
    And thanks for the kind words!

    Have a great sunday!

    SvarSlett
  3. Ja, sant de ble! Jeg er normalt ikke så fan av rosa, men etter disse har jeg nesten ombestemt meg ;)

    SvarSlett
  4. Herlig. her er en oppskrift med vaniljeessens, mmgh!!! Cupcakes

    SvarSlett