Mine sider

onsdag 12. oktober 2011

Vaniljemarshmallow

Jeg har laget marshmallows før, enten har de vært svak i smaken eller så har jeg brukt fruktpurré til å smaksette dem. Denne gangen har jeg brukt ekte økologisk vaniljepulver. Jeg var egentlig ganske skeptisk da oppskriften krevde hele 2 ts med vaniljepulver. Men det var bare så utrolig godt! Og siden jeg brukte ekte vanilje så holder smaken seg i munnen lenge etterpå. Nam!!

Dette trenger du:

2,4 dl kaldt vann
25 gr gelatinpulver
400 gr vanlig sukker
2,4 dl lys sirup
En klype salt
2 ts vaniljepulver 

Vaniljepulver får du kjøpt på helsekostbutikker.

Du trenger også et sukkertermometer. Jeg kjøpte min på Panduro.
Den er enkel, men jeg er veldig fornøyd med den.

Dette gjør du:

Begynn med å helle halvparten av vannet sammen med gelatinpulveret oppi en bolle.

Så skal resten av vannet sammen med resten av ingrediensene i en kjele. Varm den langsomt opp slik at all sukkeret blir oppløst før du lar det kokes opp til 115 grader.

Ta det så av platen og begynn å pisk gelatinen. Den er nå blitt stiv.

Mens du pisker, på lav hastighet, heller du den varme sukkerlaken ned i bollen. Vær forsiktig og hell den helst ned langs kanten på bollen.

Når alt er blandet er det bare sette den på høyere hastighet og vente på at den blir hvit og stiv. Dette kan ta sin tid.

Mens  du venter kan du gjøre klart sprøyteposen du skal bruke og bakebrett med bakepapir.

Når den endelig er ferdig skal marshmallowen være tykk og ikke dryppe fra vispen.

Putt denne deilige røren (ja, det er lov å smake nå) i en sprøytepose og sprøyt ut på et bakebrett med papir på.

Oppe på papiret drysser du sukker slik at marshmallowen ikke setter seg fast i underlaget. Dette er veldig viktig! Dryss sukker over marshmallowene og la de stå i minst 4 timer.


Jeg prøvde meg også på å farge sukker til å bruke istedetfor vanlig sukker. Jeg tror nok sukkeret burde ha tørket før jeg brukte det. For det ble litt klumpete.

Å lage farget sukker er ganske så enkelt.
Jeg tok 50 gr sukker i en pose og helte 4-5 dråper med konditorfarge i.

Så ristet jeg posen og "knadde" fargen inn i sukkeret.

Så ble det farget sukker tilslutt. Her brude jeg ha latt det tørket noen timer på et bakepapir slik at fuktigheten kunne fordampe. Istedefor brukte jeg det med en gang. Resultatet ble som jeg sa, litt for klumpete. Øving gjør mester!


Det ble litt stilig uansett.

Ha en super onsdag!

Caroline

3 kommentarer:

  1. Jeg vil kjøpe sukkerspinnmaskin og lage hjemmelaget farget sukker og lage farget sukkerspinn!

    Men aller helst vil jeg lage vaniljemarshmallows så klart.

    Så nydelig ut!

    Takk for de vakre illustrasjonsbildene. Er gøy å lese bloggen din!

    SvarSlett
  2. Tora: Oh ja, sukkerspinn! Tenk deg alle fargene man kan lage med sin egen maskin da!

    Takk for skryt. Det er så koselig å få slike kommentarer!

    Linda: Takk for det! ;)

    SvarSlett